Openbaring 20
Satan voor 1000 jaar gebonden. Voor en na die 1000 jaar misleidt hij de volken. Dat gaat over de mensen die niet geloven. Ze staan tegenover degenen die onthoofd zijn, de christenen die vervolgd werden en worden, de christenen die Jezus volgen. Zij zijn veilig. Zij mogen op de tronen zitten en hen wordt recht gedaan. De 1000 jaar is een getal van volheid. Zijn dat de drie dagen dat Jezus in het graf was? Dat hij afdaalde naar de hel en daarmee de macht van de satan definitief bond? Is satan na de opstanding, waarbij ook de graven van gelovige mensen eenmalig openden (de eerste opstanding), weer vrijgelaten om in deze tijd mensen nog te verleiden tot Jezus definitief terug komt om recht te spreken, vers 11? Of is de 1000 jaar de periode van christenvervolging in de tijd van de Romeinen, zoals Greijdanus zegt? De eerste christelijke kerk werd vanaf het begin bedreigd. Christenen werden vervolgd en omdat het christendom zich nog niet had verspreid zou deze vervolging ook de verdwijning kunnen beteken. Daarmee was de periode van het romeinse rijk de enige periode waarin het totale christendom werd bedreigd. Daar kwam een eind aan toen de keizer zelf christen werd. In latere eeuwen werd het christendom in een aantal gebieden de religie van de staat en verspreidde het geloof zich over de wereld. Er was en is in bepaalde streken wel vervolging, maar het christendom als geheel dreigde nooit meer te verdwijnen. Dus misschien werd satan die eerste 1000 jaar aan banden gelegd om te voorkomen dat de kerk in de knop zou breken en om het mogelijk te maken dat het geloof in Christus zich kon verspreiden. In ‘de grote scheiding’ vertelt C.S. Lewis van een droom over de hel als de meest saaie stad ooit. Vanuit die stad gaat een bus naar de ingang van de hemel. Daar kunnen mensen uit de hel uitstappen en mensen ontmoeten uit de hemel die ze nog kenden van de aarde. Ze krijgen een kans om alsnog de hemel in te gaan. Ze krijgen dus een tweede kans. Is dat de kans na de eerste dood? Hier staat dat alleen degenen die geloofden weer levend werden. Niet degenen die niet geloofden. Er staat alleen in vers 12 en 13 dat iedereen geoordeeld werd naar zijn daden in combinatie met de registratie van je naam in het boek van het leven. En dat is het dan. Mijn kapper zei pas nog dat ze zich niet kon voorstellen dat je als je allerlei goede dingen had gedaan in het leven je alsnog naar de hel kon worden gestuurd. Toch gaat het om de combinatie van goede dingen doen en geloof in Jezus. Zonder geloof is het niks. Als de mensen dan bij Jezus staan en zeggen: maar ik heb toch geld gegeven aan mensen in oorlog en mensen met honger en ik heb toch omgezien naar mensen met kanker? Dan zegt Jezus ‘ik ken je niet’, omdat je hem niet gekend en geloofd hebt. En geloof zonder werken is evenmin iets. Dan ben je als één van de vijf dwaze meisjes. Je kent hem, maar je hebt niet geloofd wie hij werkelijk is en dat hij echt zal komen. Als je dat namelijk wel had geloofd, was het gevolg geweest dat je je op hem ging richten en hem ging verwachten. Het kan niet anders of je wilt dan dat wat je doet past bij wat hij wil. En dan nog over de strijd die nooit een strijd werd. Althans, niet voor de gelovigen. In Openbaring 16:14 en 20:8 brengt satan alle koningen en volken bijeen om strijd te voeren. In lijn met Marvell films en alle andere goed/fout actiefilms verwacht je dan een enorme clash of clans. Maar niets daarvan. Het loopt het met een sisser af. Iedereen die bij Jezus hoort, is in ‘de geliefde stad’. Satan en aanhangers trekken op, omsingelen en verdwijnen. Door vuur verteerd. Dan blijft er dus niets van je over. Er is geen aanval, geen uithongering door belegering, geen onderhandeling. Niks. Optrekken, omsingelen, verdwijnen. De gelovigen worden beschermd door een ring van vuur. Het zijn vreselijke taferelen en er is geen enkel gevaar voor wie gelooft. Meer lezen: https://biblehub.com/revelation/20-12.htm (Engels) https://www.desiringgod.org/labs/the-book-of-life (Engels) Dr. H.R. van de Kamp ‘Openbaring, profetie vanaf Patmos’ Dr. S. Greijdanus ‘de openbaring des Heeren aan Johannes’ Matthew Henry’s commentary on the whole bible (Engels)
0 Comments
Leave a Reply. |
AuteurMarieke Meijer Categorieën
Alles
Archives
Augustus 2022
|